Mariusz Kanadys ETIz 6.1

Techniczne Dydaktyczne Środki Nauczania

Uczenie się – działanie świadome, planowe i zamierzone, w toku którego cele, środki, metody, warunki kształcenia ustala sam uczący się podmiot. Kształcenie – ogół zamierzonych planowych czynności i działań nauczania i uczenia się. Samokształcenie – działanie świadome, samorzutne podmiotu, skierowane na samego siebie, którego środki, metody i warunki ustala sam przedmiot, które prowadzi do nabywania samego siebie. Jest procesem samorzutnym i dynamicznym czyli ciągłym, bo po osiągnięciu jednego celu sięgamy po następny. Samouctwo - jest to samodzielne uzupełnianie własnego wykształcenia w przypadku gdy nie dopełniła tego szkołą ( brak dynamiki, douczenie – podstawa uzupełnienia wiedzy do egzaminów) System dydaktyczny (model kształcenia, model działający )- to całokształt zasad organizacyjnych oraz treści, metody i środki nauczania, uczenia się tworzące spójną wewnętrznie strukturę podporządkowaną realizacji społecznie akceptowanych celów kształcenia ( elementy: cel, podmiot, przedmiot, metody, środki, warunki i rezultaty 1.1. NAUCZANIE to planowa i systematyczna praca nauczyciela z uczniami mająca na celu wywołanie pożądanych trwałych zmian w ich postępowaniu, dyspozycjach i całej osobowości — pod wpływem uczenia się i opanowywania wiedzy, przeżywania wartości i działań praktycznych. Nabywając wiedzę o otaczającej go rzeczywistości uczeń staje się zdolny do podejmowania decyzji regulujących jego stosunek do tej rzeczywistości. Jednocześnie poznając liczne wartości moralne, estetyczne, społeczne i przeżywając je w procesie n. kształtuje swój stosunek do nich i tworzy własny system wartości. Tak szeroko rozumiane n. umożliwia uczniom nie tylko zdobycie wiadomości, umiejętności i nawyków oraz rozwinięcie zdolności i zainteresowań, lecz także ukształtowanie przekonań i postaw oraz trwałych' dyspozycji do uczenia się. NIEPOWODZENIA SZKOLNE Mówiąc o niepowodzeniach szkolnych lub niepowodzeniach dzieci i młodzieży w nauce szkolnej, mamy na myśli sytuacje, w których występują wyraźne rozbieżności między wymaganiami wychowawczymi i dydaktycznymi szkoły a zachowaniem uczniów oraz uzyskiwanymi przez nich wynikami nauczania. Tak rozumiane niepowodzenia w nauce szkolnej mogą mieć charak­ter bądź ukryty, bądź jawny. Niepowodzenia ukryte występują wówczas, gdy nauczyciele nie dostrzegają braków w wiadomościach, umiejętnościach i nawykach uczniów, mimo że braki tego rodzaju z punktu widzenia celów oraz programu nauczania rzeczywiście istnieją. Usunięcie ujawnionych tak późno braków nie jest łatwe i dlatego niektórzy uczniowie pozostają na drugi rok. Niepowodzenia ukryte prowadzą zazwyczaj do niepowodzeń jaw­nych. Z tym rodzajem niepowodzeń szkolnych mamy z kolei do czynienia, gdy nauczyciel stwierdza określone braki w opanowywanej przez ucznia wiedzy i w rezultacie ocenia wyniki jego pracy jako niedostateczne". Wczesne wykrycie przez szkołę opóźnienia oraz podjęcie środków mających na celu zlikwidowanie go to zabiegi, dzięki którym można uchronić ucznia przed powtarzaniem danej klasy. Jeśli jednak ocena niedostateczna odnosi się do wyników całorocz­nej pracy ucznia, musi on na ogół powtarzać klasę i staje się uczniem drugorocznym. Zjawisko drugoroczności i wieloroczności prowadzi dość często do tzw. odsiewu szkolnego, czyli do całkowitego przerwania przez ucznia nauki w szkole przed jej ukończeniem. Punktem wyjścia słabych postępów uczniów w nauce są więc niepowodzenia ukryte, tzn. drobne luki w wiadomościach lub umiejęt­nościach z jednego tylko przedmiotu lub nawet tematu lekcji. Luki te, jeżeli nie zostaną przez nauczyciela w porę dostrzeżone i usunięte, rozrastają się z biegiem czasu i powodują powstawanie niepowodzeń jawnych. Te z kolei mają najpierw charakter przejściowy, a następnie, poprzez etap niepowodzeń względnie trwałych, prowadzą do drugoroczności i odsiewu. Niepowodzenia szkolne, a zwłaszcza drugoroczność i odsiew, są zjawiskiem bardzo niepożądanym zarówno ze względów społecznych jak pedagogicznych i psychologicznych. Za dowiedzioną uważa się tezę, że drugoroczność wywiera ujemny wpływ na zdecydowaną większość uczniów, zniechęca ich do pracy, tłumi zaintere­sowanie nauką, wpływa niekorzystnie na stosunek do otoczenia, wywołu­je różnorakie kompleksy i zaburzenia w zachowaniu, a nawet prowadzi do zahamowania prawidłowego dotychczas rozwoju umysłowego dziec­ka. Uczniowie drugoroczni wpływają zwykle niekorzystnie na pozostałych uczniów, utrudniając normalną pracę dydaktyczno-wychowawczą z całą klasą. Czasami kilku repetentów potrafi nawet rozbić" dobrą dotychczas klasę, przysparzając nauczycielom wielu dodatkowych trud­ności i kłopotów wychowawczych. Przyczyny niepowodzeń szkolnych są na ogół wielorakie i złożone. Należą do nich np. niechętny stosunek do nauki, nieodpowiednie zachowanie się w szkole, lenistwo itp., a więc czynniki względnie zależne od dzieci i młodzieży, albo też zła atmosfera wychowawcza w rodzinie, długotrwała choroba, różnorakie niedostatki w dydaktyczno-wychowaw-czej pracy szkoły itd. tzn. czynniki od uczniów względnie niezależne. Jeśli chodzi o aspekt społeczno-ekonomiczny, warto odnotować, że większość repetentów to dzieci niedożywione, nie mające odpowiedniego ubrania, podręczników itp. Tylko co czwarty uczeń drugoroczny może liczyć na pomoc ze strony rodziców przy odrabianiu lekcji. Uczniowie opóźnieni w nauce to przeważnie dzieci, które nie miały dzieciństwa, gdyż już od najmłodszych lat przeciążano je pracą domową i zarobkową. Niski poziom kulturalny rodziców oraz ich niechętny stosunek do szkoły były niejednokrotnie dodatkową przyczyną niepowodzenia tych dzieci w nau­ce szkolnej. W sferze biopsychicznej warto podkreślić, iż jednym z podstawowych źródeł niepowodzeń szkolnych są różnice między uzdolnieniami i zamiłowaniami poszczególnych uczniów w tym samym wieku. Różnice te utrudniają szkole pełne wykorzystanie możliwości intelektualnych zarówno dzieci bardzo zdolnych, jak i mniej zdolnych. Poziom pracy dydaktyczno-wychowawczej, obliczony w zasadzie na uczniów o tzw. przeciętnych zdolnościach, jest dla jednych zbyt niski, a dla drugich za wysoki. Wskutek tych rozbieżności powstaje szereg konfliktów między dzieckiem i szkołą. W ich wyniku niektórzy uczniowie wykazują różnorakie zaburzenia w zachowaniu, np. kłamią, wagarują, stają się aroganccy wobec nauczycieli itd. Tych właśnie uczniów zwykło się określać mianem trudnych". Zaburzenia w zachowaniu dziecka powoduje przy tym nie tyle brak zdolności, co raczej niepowodzenie szkolne. Zamiast dotychczasowej zasady: każdemu to samo" szkoła powinna wprowadzić zasadę: każdemu to, co dla niego właś­ciwe". Zasadniczych źródeł niepowodzeń szkolnych doszukuje się obecnie nie tyle w niekorzystnych zadatkach wrodzonych", co raczej w czyn­nikach środowiskowych. To przede wszystkim warunki rodzinne, które wpływają na pobudzenie lub hamowanie analityczno-syntetycznej działalności układu nerwowego". Źródłem braku postępów w nauce są wreszcie występujące u dzieci zaburzenia nerwicowe, które stają się ostatnio w wielu krajach zjawiskiem masowym. Nieprzestrzeganie zasad higieny szkolnej oraz higieny psychicznej, np. nadmierne obciążanie uczniów różnorakimi obowiąz­kami i pracami, jest niejednokrotnie przyczyną niepowodzeń szkolnych. Wielu badaczy zwracało i nadal zwraca uwagę na doniosły wpływ na postępy uczniów w nauce pewnych cech charakteru oraz czynników o zabarwieniu emocjonalnym, takich jak pochwały i nagany. Pozytywny wpływ pochwały oraz poczucia sukcesu na wyniki nauczania, uznany był już w latach dwudziestych XX wieku. Jeśli chodzi o czynniki dydaktyczne do ich zespołu z pewnością należą: treść, metody i środki nauczania, system zasad dydaktycz­nych respektowany przez nauczycieli, różne sposoby aktywizowania uczniów na lekcji oraz w czasie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych, poziom zawodowych kwalifikacji nauczycieli, ich pozycja społeczna itd. Jedną z podstawowych przyczyn dydaktycznych zjawiska niepowo­dzeń szkolnych jest niewątpliwie nazbyt sztywny, uniformistyczny system nauczania. System ten utrudnia indywidualizowanie pracy dydaktycz­no-wychowawczej, w wielu przypadkach uniemożliwia łączenie nauki szkolnej z życiem i społecznie uwarunkowanymi potrzebami dzieci i młodzieży, skazując na niepowodzenie uczniów najsłabszych, a i najlep­szym nie stwarza warunków umożliwiających ich pełny rozwój. Słabe postępy uczniów w nauce nie są jednak tylko następstwem wadliwego systemu organizacji pracy szkolnej. Często ich źródłem jest również niedostateczna pod względem dydaktycznym praca nauczycieli oraz różnorakie braki tkwiące w takich narzędziach" tej pracy, jak podręczniki, pomoce dydaktyczne itd. Wymienione błędy prowadzą z reguły do powstawania drobnych początkowo i nieznacznych luk w wiadomościach oraz różnorakich niedociągnięć w umiejętnościach uczniów. Te luki i niedociągnięcia zwiększają się przeważnie z biegiem czasu, powodując opóźnienie w nauce, a w konsekwencji ostrzejsze formy niepowodzenia ucznia w szkole. Opóźnienie powstaje najczęściej w zakresie jednego tylko przedmiotu nauczania. W miarę upływu czasu rozszerza się ono na całokształt pracy dziecka. Opóźnienia mogą być ogólne, kiedy odnoszą się do wielu przed­miotów nauczania, i cząstkowe, obejmujące tylko jeden lub dwa przed­mioty. Każde z tych opóźnień może być z kolei chroniczne, względnie trwałe" lub epizodyczne. Na podstawie przeprowadzonych badań stwier­dzono, że najtrudniejsze do zlikwidowania są opóźnienia ogólne i zara­zem chroniczne. W celu ich przezwyciężenia pozytywne rezultaty uzyskano dzięki zastosowaniu takich środków, jak or­ganizowanie dodatkowych zajęć dla dzieci opóźnionych w nauce, częste i wnikliwe kontrolowanie wyników nauczania, aktywizowanie uczniów na lekcji, rozbudzanie i ukierunkowanie ich zainteresowań, a przede wszystkim możliwie wczesne wykrywanie braków w wiadomościach. Wszyscy badacze zgodni są co do tego, że przyczyny dydaktyczne niepowodzeń szkolnych występują zwykle obok innych przyczyn i warunkują się wzajemnie. Większość badaczy zajmujących się dydaktycznymi przy­czynami niepowodzeń szkolnych za dominującą przyczynę tego zjawiska uważa niewłaściwą pracę nauczyciela oraz niekorzystne warunki ze­wnętrzne". Wyniki dotychczasowych badań wykazują także, że powstawanie niepowodzeń szkolnych powodują zespoły bardzo różnych przyczyn, obejmujące przede wszystkim uwarunkowania społeczno-ekonomiczne, biopsychiczne i pedagogiczne, a w obrębie tych ostatnich dydaktyczne. Oprócz nich oddziałują także, zdaniem niektórych badaczy, inne zespoły przyczyn, jak np. etniczne, klimatyczne, którym jednak poświęcono w dotychczasowych badaniach stosunkowo niewiele uwagi. Niepowodzenia szkolne są wytworem wielu złożonych grup przyczyn społecznych, ale także poje­dyncze czynniki determinują występowanie tego zjawiska. Z kompleksu przyczyn społeczno-ekonomicznych złe warunki materialne są w krajach rozwijających się znacznie częstszą przyczyną aniżeli w krajach rozwiniętych, uprzemysłowionych. Różny oprócz tego jest wpływ pracy zawodowej obojga rodziców na losy szkolne ich dzieci w państwach o rozbudowanej sieci placówek wychowania przedszkol­nego oraz w tych, które taką siecią nie dysponują. Dydaktyczne środki przeciwdziałania niepowodzeniom szkolnym Na usunięcie niektórych przyczyn niepowodzeń szkolnych, takich jak np. brak należytej opieki nad uczniem ze strony rodziny rozbitej, niekorzystne warunki materialne lub mieszkaniowe rodziców ucznia itp., nauczyciel ma zazwyczaj znikomy wpływ i jego możliwości działania w tej dziedzinie są siłą rzeczy bardzo ograniczone. Stosunkowo duże możliwo­ści ma on natomiast w zakresie przeciwdziałania tym przyczynom niepowodzeń szkolnych, które tkwią w nim samym oraz w narzędziach jego pracy. Dlatego też do podstawowych dydaktycznych środków zapobiegania i zwalczania niepowodzeń szkolnych należy zaliczyć: Ą profilaktykę pedagogiczną, w tym nauczanie problemowe i nauczanie grupowe; Ą diagnozę pedagogiczną, a przede wszystkim posługiwanie się takimi sposobami poznawania uczniów oraz kontroli i oceny wyników nau­czania, jakie pozwalają na możliwie natychmiastowe wykrywanie powstających luk w wiadomościach, umiejętnościach i nawykach każde­go ucznia; Ą terapię pedagogiczną, a zwłaszcza wyrównywanie wykrytych zaległo­ści w opanowywanym przez uczniów materiale programowym poprzez indywidualizację nauczania na lekcji oraz w drodze organizowanych przez szkołę zajęć pozalekcyjnych w grupach wyrównawczych. Jeśli chodzi o profilaktykę pedagogiczną, do form i metod, które wpływają skutecznie na wzrost efektywności pracy szkoły, należy jak wynika z przeprowadzo­nych już i udokumentowanych badań nauczanie problemowe. Praca uczniów na lekcji w kilkuosobowych zespołach nad określonymi prob­lemami o charakterze praktycznym lub teoretycznym powoduje wzrost zainteresowania nauką, wdraża ich do wspólnego przezwyciężania trudności, stwarza liczne okazje do wymiany poglądów, wyrabia kryty­cyzm myślenia oraz uczy racjonalnych metod planowania. Podstawą diagnozy pedagogicznej są indywidualne rozmowy nau­czycieli z uczniami i ich rodzicami, przygodne i ciągłe obserwacje uczniów, wywiady środowiskowe, badania testowe oraz organizowane co 2-3 tygodnie zebrania nauczycieli. Należy też współpracować z rodzicami uczniów, organizacjami młodzieżowymi i pozostałymi nauczycielami, aby poznać nie tylko warunki domowe dzieci i młodzieży, ich pozycję w rodzinie itp., lecz również ich zainteresowania, skłonności, tempo pracy itd. Nauczyciele powinni również prze­prowadzać w różnych formach kontrolę i ocenę wyników nauczania, aby możliwie szybko wykrywać występujące u poszczególnych uczniów braki w zakresie opanowania treści programowych. Ich wyniki stanowią podstawę oceny postępów w nauce i one też decydują o kierowaniu uczniów opóźnionych do grup wyrównawczych w celu usunięcia wy­krytych u nich braków. Terapia pedagogiczna może być stosowana bądź indywidualnie, bądź zbiorowo. Może np. polecić uczniom wykonanie odpowiednio zindywidualizowanych prac domowych, prowadzić in­dywidualne konsultacje, otaczać słabszych uczniów specjalną opieką w czasie lekcji, uzgadniać z rodzicami wspólną linię oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych itd. Znajomość błędów popełnianych przez uczniów, ujawnianych dzięki stosunkowo częstej kontroli ich postępów w nauce, stanowi dodatkowy czynnik, umożliwiający nauczycielom indywidualizowanie nauczania w grupach wyrównawczych. Dzieląc dydaktyczne przyczyny niepowodzeń uczniów w nauce szkolnej na względnie niezależne i zależne od nauczyciela, w obrębie tych ostatnich możemy wyróżnić różnorakie błędy metodyczne (np. nieprzestrzeganie niektórych zasad nauczania), niedostateczną znajomość uczniów przez nauczyciela oraz brak należytej opieki nad uczniami opóźnionymi w nauce ze strony szkoły. Wymienione zabiegi profilaktyczne mają nie dopuszczać do ich powstania. Choć możliwości zwalczania niepowo­dzeń szkolnych przez nauczycieli są znaczne, to jednak i one podlegają ograniczeniu. Poza zasięgiem nauczycieli znajdują się przyczyny społeczno-ekonomiczne i biopsychiczne, których wpływ na postępy uczniów w nauce jest znaczny.

statystyka
Design by flankerds.com